5 kroków, które spowodują, że każde MVP odniesie sukces

Jak wszystko w życiu - tworzenie MVP może okazać się znacznie trudniejsze niż początkowo zakładaliśmy. Dlatego, żeby uniknąć klęski należy ustrzec się przed kilkoma błędami, które mogą być bardzo kosztowne w skutkach.

5 kroków, które spowodują, że każde MVP odniesie sukces

MVP - Minimum Viable Product. A prościej działający produkt z minimalną ilością funkcjonalności, pozwalający na sprawdzenie poprawności naszych założeń biznesowych. Czyli w ramach prac tworzymy produkt, który jest w stanie wykonywać najmniejszą możliwą ilość funkcji, pozwalających na sprawdzenie, czy nasz pomysł ma prawo bytu.

Jak wszystko w życiu - tworzenie MVP może okazać się znacznie trudniejsze niż początkowo zakładaliśmy. Dlatego, żeby uniknąć klęski należy ustrzec się przed kilkoma błędami, które mogą być bardzo kosztowne w skutkach.

Z założenia, końcowym efektem tworzenia MVP nie jest hobbystyczne inwestowanie pieniędzy, aby się rozerwać, a sukces komercyjny, pozwalający na zarobienie na naszym pomyśle. Jeśli chcemy to osiągnąć, musimy podejść do tworzenia naszego produktu odpowiednio.

Najważniejsze jest skupienie się na kilku podstawowych elementach:

  1. Trzeba zacząć od porządnej analizy tego co chcemy zrobić i co jest potencjalną potrzebą klienta końcowego. Nie musimy oczywiście chodzić po ulicy i wypytywać randomowych ludzi o to co jest ich potrzebą. Warto poszukać w swoich mediach społecznościowych kilku osób zainteresowanych pomocą i przeprowadzić z nimi mała ankietę dot. Potrzeb. Nasze wstępne założenia i takie badania mogą nam dać całkiem niezle spojrzenie na to co będzie nam potrzebne.
  2. Skupianie się na nieodpowiednich rzeczach. Jeśli przeprowadzimy już analizę rynku i nasze wnioski jasno wskazują, że nasz potencjalny, pierwszy feature, który wymyśliliśmy, nie jest super pożądany, to nie starajmy się go wdrażać w początkowej wersji produktu. To może nic nie zmienić, stracimy czas, a efekt mizerny. Może w przyszłości pojawi się okazja żeby spełnić nasze wstępne marzenie.
  3. Nie powinniśmy być zbyt bardzo nastawieni na tworzenie pełnego,  skomplikowanego produktu przed pokazaniem go użytkownikom. Warto testować na prawdziwych ludziach już nawet najmniejsze części, żeby widzieć, czy to co robimy ma jakikolwiek sens. Już nie raz ktoś przejechał się na dostarczaniu wielkich rozwiązań, które nikomu nie były do niczego potrzebne. I w ten sposób kasa przepalona, a nic wartościowego nie osiągnęliśmy.
  4. Modyfikujmy nasze plany i dalsze poczynania na podstawie wniosków, które pojawiają się w trakcie badań. Słuchajmy również naszych użytkowników. Oni będą korzystać z końcowego produktu i to oni są w stanie powiedzieć nam najwięcej informacji odnośnie tego, czego im potrzeba.
  5. Analiza techniczna. Żeby z sukcesem zabrać się za pracę należy odpowiednio dobrać rozwiązania techniczne. Jest to bardzo ważne, ponieważ wybierając nieodpowiednie rozwiązanie/język/technologię możemy mieć ogromne problemy z realizacją naszego pomysłu.

Pamiętajmy, że nie tylko sam proces wytwarzania kodu jest skomplikowaną czynnością. Tworzenie naszego produktu, bez odpowiedniego mindsetu i analizy tematu, może okazać się ogromnym fiaskiem!

W związku z tym przygotowujmy się porządnie, poświęcajmy czas na rzetelną analizę i badajmy zarówno trendy jak i potrzeby rynkowa, aby móc odpowiednio wcześnie modyfikować nasze plany, a nasz pomysł okaże się ogromnym sukcesem!

Materiał dostępny również na Spotify: